Thursday, December 1, 2011

Platform Android : Perkembangan dalam Bentuk Bergambar

Android, the world's most popular mobile platform
Android powers millions of phones, tablets, and other devices and brings the power of Google and the web into your hands. With an amazingly fast browser, cloud sync, multi-tasking, easy ways to connect & share and the latest Google apps (and thousands of other apps available on Android Market) your Android powered device is beyond smart. (android.com, 2011)

Betul ka frasa tu maksudkan? Terpulanglah kepada sesiapa sahaja untuk menilainya terutama pengguna yang mempunyai pilihan. Di sini bukan aku nak ulas tentang kronologi platform telefon mudah alih yang mula mengambil alih pengguna telefon pintar sejak diperkenalkan pada tahun 2007 ini. Cuma ingin berkongsi keindahan warna hijaunya yang menyejukkan mata memandang dan sesuai dengan aku di samping warna hitam yang aku sentiasa letak sebagai antara warna kegemaran. Pengguna telefom bimbit sebenarnya sudah biasa dengan penggunaan hp sebagai alat untuk berbual dan menghantar sms dan aku setakat guna hp untuk 2 perkara tu sahaja. Seterusnya kemunculan telefon pintar telah meletakkan konsep "Open Mobile Platform" yang dikembangkan oleh Google menjadikan platform Symbian dan Window Phone seakan dipinggirkan oleh pengguna khususnya generasi muda yang majoritinya adalah golongan "Natif Digital" hinggakan ada dalam kalangan kenalan aku yang berusia belasan tahun boleh dianggap sebagai pengguna tegar platform ini.

Sebenarnya platform berasaskan sumber terbuka yang menjadi pemangkin utama kepada kemajuan dalam aspek pembangunan dan kejayaan teknologi android ini kerana memberi peluang kepada pembinaan aplikasi yang lebih berinovasi. Malahan pengeluar bebas untuk memanfaatkan platform dan aplikasi yang terdapat  telefon mudah alih keluaran mereka hingga lebih 18 syarikat pengeluar yang menggunakan platform android pada hari ini. Di Malaysia Samsung merupakan antara pengeluar yang terkenal dalam kalangan pengguna platform android. Jadi layan perkembangan platform android melalui gambar berikut:

Versi 1.1 [Mac 2009]


Versi 1.5 Cupcake [Mei 2009]


Versi 1.6 Donut [September 2009]


Versi 2.0/2.1 Eclair [Disember 2009]


Versi 2.2 Froyo: Frozen Yoghurt [Mei 2010]


Versi 2.3 Gingerbread [Disember 2010]


Versi 3.0/3.1 Honeycomb [Mei 2011] Versi Tablet


Versi 4.0 Ice Cream Sandwich [Oktober 2011]

Sumber Artikel

android.com
infografik

Nota Tomato:
1. Warna kegemaran aku (hitam, hijau, oren, dan putih)
2. Idea buat artikel ini daripada sembang di facebook
3. Aku masih guna hp nokia dengan aplikasi Symbian sebab telefon untuk aku bertelefon dan bersms sahaja, ambik gambar guna kamera, dan online guna komputer, acces internet guna broadband pun aku malas, maklumlah "Digital Immigrant" beb.
4. Ice Cream Sandwich... macam sedap aku... keluar cariiii... emmmmmmmm.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...