Thursday, December 1, 2011

Perkongsian Infografik dengan Piktochart Part 1

Sebelum mengenali laman infografik, memang aku akui sudah sebati dengan perisian Adobe Photoshop dan Coreldraw kerana semasa semester 1 di UMS dalam pengajian sarjanamuda sedekad yang lalu, aku mengikuti kursus senireka grafik bersama-sama dengan rakan-rakan dari Sarawak (Sibu + Mukah) disebabkan minat dan hanya budak-budak Sarawak tu je yang aku kenal masa tu dan kami berpakat ambil senireka grafik. Pada masa itu adobe photoshop 5.0 dan coreldraw 5.5 yang kami belajar walaupun semua takda komputer kami terus juga berhempas pulas membuat tugasan di makmal PPIB UMS hingga aku hanya mampu dapat B+ sahaja (hahahahahahahahahha). Kemudian sekarang aku sangkut lagi di adobe photoshop 7.0 dan coraldraw X3 disebabkan tidak mampu mengejar perkembangan teknologi. Tetapi bagi pengguna internet pada hari ini, infografik mudah dihasilkan melalui penggunaan pelayar web seperti visual.ly yang sudah gah sebagai laman perkongsian infografik dalam kalangan pengguna blog dan pengguna web yang lain. 

Walau bagaimanapun selepas aku membaca artikel yang menarik tentang platform infografik berasaskan pelayar web di blog amanz pada 15 november yang lalu aku terus membuka akaun dan disebabkan akaun masih lagi beta dan aku sibuk dengan tugasan dan proposal, maka aku belum dapat melayari aplikasi tersebut dan hanya mengaktifkan akaun Piktochart:

Aku berminat nak mengetahui lebih jauh dan terus like page facebook Piktochart di sini

Reka letak laman Piktochart yang sempoi... buka akaun anda di sini

Akaun aku... baru siap satu infografik ringkas yang siap dalam masa 30 minit, cerita tentang kami budak MeCOM

Antara pilihan "theme" asas untuk mengasah bakat dan idea, tetapi yang dah mahir boleh cuba Start From Scratch!

Mungkin disebabkan masih beta, pengguna mesti mengaktifkan button Lock Canvas Size disebelah kanan atas tu... kalau tak setting berterabur

3 button penting disebelah kiri atas, saranan agar meneruskan opsyen nama file "board" seperti default kerana file tidak dapat dibuka jika menggunakan nama lain. Selepas proses "save" selesai nama file boleh diubah mengikut kesesuaian

Jadi pengguna dalam negara boleh menghasilkan satu infografik yang menarik dan berkualiti menggunakan pelayar web Piktochart ini dengan mudah. Jangan lupa untuk berkongsi hasil infografik anda dan hasil yang menarik oleh amanz boleh dilihat dalam Artikel 2 dibawah.

Nota Tomato:
1. 2 artikel amanz yang berkaitan dengan piktochart : Artikel 1 dan Artikel 2 
2. AMARAN KERAS... berhati-hati dengan label techtroll di amanz kalau anda baru melayari blog tersebut, nanti haru jadi bila anda berkongsi bahan tersebut di sini... INGAT label techtroll di entri amanz memang ada jangn leka.... jangan bagitau aku tak maklumkan nanti geng MeCOM.
3. Piktograf adalah sistem tulisan dalam tamadun Indus yang mempunyai kemahiran dalam aspek geometri sehingga keindahan struktur geometri bandar Mohenjo-Daro dan Harappa (satu bandar je ne ye... perkataan dan tu nama khas), Sutkagen Dor, dan Lothal tidak dapat ditandingi hingga ke hari ini.
4. Lepas ne Part 2, aku bincang pasal penggunaan dan hasil lak....


1 comment:

  1. ooo pakai pictochart! besntnyee!! nak try lah nanti (ermm bile la tu hehe)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...