Friday, December 2, 2011

P1 Wimax Sambungan Internet Menarik

Dalam entri blog peribadi sebelum ini, aku ada menyentuh tentang sambungan internet yang boleh dikira lembab di Malaysia antara pemangkin yang menyebabkan konsep sekolah bestari kurang menampakkan impak khususnya di kawasan-kawasan luar bandar (kat Sabah Sarawak takyah citer). Disebabkan biasa menggunakan talian streamyx 1 Mbps, adalah sesuatu yang menyeksa jiwa aku kalau melayari internet menggunakan talian broadband (Maxis, Celcom, Digi) tertamanya apabila kuota bandwidth sudah hampir maksimum dan aku hanya menggunakan talian ini di kk yang dimiliki oleh beberapa rakan dan kenalan. Kemudian talian streamyx aku kadangkala bukannya berada dalam prestasi yang memudahkan aku melayari internet seperti gambar kat bawah yang aku buat dan korang boleh test kelajuan sambungan internet di P1 Speed Test.

Sambungan streamyx aku yang sedikit mengecewakan untuk kadar Rm120 sebulan

Aku sering perasaan dan kadangkala tertarik dengan iklan-iklan P1 Wimax di laman blog dan semasa entri ini ditulis adalah kali pertama aku cuba menelaah tentang perkhidmatan broadband ini. Ini adalah kerana perkhidmatan yang diberikan oleh "Internet Provider" seperti Celcom, Maxis, dan DIGI di sekitar Kota Kinabalu hingga ke Kota Belud kurang menarik jika diceritakan khususnya isu kuota bandwidth dan sambungan internet yang selalu "malu-malu kucing". Memang aku akui teknologi ciptaan manusia bukanlah sempurna sangat dan setiap satunya pasti timbul masalah dan ada kekurangan yang tidak boleh dipersalahkan. Berbalik kepada isu P1 Wimax ini, selepas aku menemui dan membaca beberapa artikel lama daripada blog seperti di amanz serta beberapa perkongsian di blog lain seperti blogaku.net dan socolatajuz blogspot memang berbaloi untuk mencuba perkhidmatan P1 Wimax ini sekiranya aku berkesempatan. Tapi masalahnya ialah perkhidmatan ini tidak ditawarkan di Sabah dan Sarawak (kadangkala aku kecewa bila isu berkaitan perbezaan antara 2 wilayah : Semenanjung Malaysia dan Borneo kerana aku memahami kronologi sejarah negara sejak zaman tradisional hingga pasca merdeka). Jadi terpaksalah buat entri ini keran teruja untuk mencubanya perkhidmatan yang boleh dikira menarik ini walaupun P1 Wimax sudah beroperasi hampir dua tahun dan banyak perbincangan sudah dibuat oleh blogger-blogger lain.

3 kelebihan (kelajuan, nilai, dan mesra pengguna)

ONE PLAN paling aku teruja...

Rebat RM50 untuk bil sekiranya...

Jauhnya beza infrastruktur dalam negara

Nota Tomato:
2. "Facebook Page" P1 Wimax dan aku malas nak klik LIKE sebab takda di Sabah, hahahahahahahaha
3. Kalau guna P1 Wimax... aku mungkin dapat kelajuan maksimum 5 Mbps dengan 30GB kuota bandwidth dengan hanya bayaran RM49 sebulan berbanding sekarang 1Mbps unlimited bandwidth dengan bayaran RM120 sebulan


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...