Tuesday, December 6, 2011

Microsoft Paint Sebagai "Tool" dalam Proses Pembelajaran dan Pengajaran Part 1

MS Paint yang pernah dikenali sebagai Paintbrush for Windows merupakan satu perisian grafik yang dibekalkankan bersama-sama dengan semua versi Microsoft Windows. Perisian ini boleh digunakan dengan mudah untuk menghasilkan fail bergambar yang berformat window bitmap, JPEG, GIF, PNG, dan TIFF walaupun tidak dalam format yang penuh (maksud aku seperti gambar berformat GIFF tanpa pergerakan). Walaupun ledakan teknologi komputer yang diiringi bersama dengan perisian grafik yang jauh lebih kompleks seperti Coraldraw dan Adobe, Paint masih releven dengan isu kekurangan infrastruktur di Malaysia. Malahan dengan isu program cetak rompak pun masih belum dikira dan berapa banyak kos yang orang mampu untuk menggunakan sistem operasi "Genuine Window" dan Adobe Photoshop yang berlesen penuh. 

Baiklah, lupakan isu ketulenan OS dan kekurangan infrastruktur dalam sistem pendidikan negara kerana seorang pendidik boleh memanipulasi keadaan di kelas (walaupun kadangkala aku bosan). Apa yang penting ialah "tool" yang boleh dipilih untuk merangsang minda dan bakat dalam diri pelajar walaupun kadangkala mungkin tidak berkesan dalam kuantiti yang besar seperti 30 orang pelajar dengan satu "tool". Semasa di SMK Pekan Kota Belud II, aku memang akui sukar untuk menerima hakikat aku dipindahkan, dan kadangkala isu tersebut tidak logik di akal aku bila 7 tahun mengajar budak tingkatan 6 (sejarah) berpindah mengajar pelajar 13 dan 14 tahun. Memanglah kan, isu "content" penting untuk guru, tapi kena logik akal lah, sejarah tingkatan 1 hingga 6 tu ada 7 versi, bukan macam matematik 1+2 = 3, otak aku ne bukannya komputer nak terima tu semua. tuttttt... melalut pula dah, tapi apa yang penting penggunaan MS Paint ini aku laksanakan di sana.

Masa tahun kedua, aku masih hairan hingga sekarang kerana aku disuruh mengajar ICTL walaupun sekolah ada 2 orang guru opsyen dengan ijazah sarjanamuda Sains Komputer (ini KPM perlu pantau sebab ada guru yang gila kuasa di sekolah beb). Bukan aku nak mengungkit, cuma berkongsi sejarah... pada masa itu aku disuruh mengajar kelas KRK (rujuk sini apa tu KRK) dan aku ne mamat sesat sebab degree sejarah dan asyik dengan komputer. Tapi itu bukan alasan sebab aku bukan dapat guna bilik komputer sepenuhnya sebab bukan opsyen (padahal kalau aku masuk mesti 3 4 desktop tu tak boleh nak guna, aku juga terpaksa settle sebab kesian tgk muka budak nak guna, kena lagi sekolah takda technican???). Aku mulakan sesi memperkenalkan MS Paint ini dengan menayangkan beberapa video youtube yang aku rasa boleh merangsang minat pelajar seperti di bawah dan video tersebut 2 daripada antara 5 video yang aku guna:

Video yang paling pelajar teruja. 


Video mudah dan aku silentkan bunyi muzik (lagu tak sesuai, teknik top dan simple)

Kemudian sebelum projek diserahkan kepada pelajar, aku tunjukkan skill konon dan hasilnya seperti di bawah. Kenapa aku lukis Rubik Cube juga? Ada dua sebab... 1.Masa tu permainan ini jadi kegilaan budak2 di sekolah dan aku lah manusia pertama di sekolah yang diaorang nampak boleh selesaikan permainan ini (dibawah 60 saat) 2.Mudah dan simple + aku takda idea lain 3.boleh diselesaikan oleh semua pelajar. Pada masa itu dengan 20 komputer yang 3 dok rosak dan asyik2 aku yang kena betulkan (padahal line internet di makmal pun aku tak dapat nak guna - heran kan, kalau budak guru opsyen masuk aku check cookies pastu, benda bangang pun diaorang usha dan guru dia tak perasaan ka atau sama-sama bangang). Maka 30 orang pelajar pun berkongsi dan 90% siapkan projek paint mereka (buat rubik cube masa kelas) dan lawak sebab ada yang tukar tulisan jadi Bajau Rule, Dusun Rule, Iranun Rule dan nama-nama kampung pun muncul. Tapi ada 50% yang sempoi jadikan ayat... macam the best technical game ever dan ayat-ayat lain yang bermakna. Tapi memang game rubik cube ini menggegar dunia dan korang boleh google.

5 minit pun tak sampai nak buat macam ne... tapi jenuh gak nak berlatih buat.

Nota Tomato
2. Video lain yang kira level tinggi juga, tapi berjaya menarik minat budak-budak kaki game:
    Video 3
    Video 4
    Video 5 : Aku lupa link cuma lukisan cantik tentang pelabuhan kot
3. Semua video aku terpaksa muat turun dahulu di rumah masa tu...sebab takyah nak ulas balik
4. SMK Pekan Kota Belud II pernah menganjurkan pertandingan menyelesaikan Rubik Cube ini semasa bulan Jabatan Teknik dan Vokasional (aku ngan member handle dan aku buat iklan sahaja + aku tak tahu mana iklan tu, nanti aku cari balik) Rekod yang dibuat ialah 27 saat iaitu 2x ganda lebih lambat dari rekod dunia. Tapi aku tak tahu, adakah pertandingan tersebut masih diteruskan.
5. PART 2 : Aku akan tunjuk hasil pelajar lak...


1 comment:

  1. Tools plg sempoi, walaupun limited function, tp sepa2 yg kreatif mampu hasilkan grafik yg cun jgk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...