Sunday, November 27, 2011

Sejarah Microsoft Dalam Bentuk Infografik Menarik


Apabila berbincang tentang Microsoft, perkara yang muncul dalam kepala otak aku ialah perkembangan bidang kejuruteraan perisian yang dipelopori (macam monopoli juga kot) oleh syarikat gergasi ini dalam perkembangan teknologi maklumat dan berkomputer pada hari ini. Walau bagaimanapun, generasi "Digital Immigrant" seperti aku tidak dapat menguasai dengan menyeluruh apa sahaja yang berkaitan dengan perkembangan sistem pengoperasian (OS) yang dikeluarkan oleh syarikat gergasi ini. Malahan aku hanya sempat menggunakan OS window XP yang banyak memberi impak dalam perkembangan pelbagai bidang khususnya sistem pendidikan negara.

Walaupun terdapat OS yang percuma seperti Ubuntu, Mint, Fedora, openSUSE, dan Debian, window masih lagi menguasai pasaran OS khususnya di negara-negara dunia ketiga. Bukan aku nak ulas tentang OS ne, sebenarnya infografik di bawah yang sangat menarik minat aku dan 4 aspek penting difokuskan iaitu sejarah (latar belakang) microsoft, perkembangan saham, rekod jualan, dan keuntungan syarikat. Infografik ini sangat menarik dan penuh maklumat... sangat bersesuaian untuk kegunaan pembelajaran.




via



Nota Melanau:
1. Sumber asal infografik.
2. Pembaca boleh mendaftar akaun dan menghasilkan infografik sendiri di visual.ly
3. Laptop aku masih menggunakan OS window XP home premium dan desktop menggunakan OS Window 7 Ultimate. Tapi aku jarang melayari internet menggunakan laptop disebabkan OS ini sangat-sangat terdedah kepada golongan penjenayah cyber.
4. Teringat anak Bill Gates yang lawa Jennifer Katharine Gates


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...